Otresi se stresa

Piše: Anja Sterle, naturopatinja

Dolgo sem mencala in iskala pravo temo, na koncu pa sem uredniški odbor povprašala za ideje. In tako so dekleta odločila naj pišem o stresu, strahu in podobnih »aktualnih« zadevah in vajetih, ki jih moramo čim prej vzeti v roke.

Torej smo, kjer smo. Najbrž tam, kjer moramo biti.

Kolikor se je dalo smo zavihale rokave in se lotile ponovnega oživljanja svojih dejavnosti, stikov in življenja na splošno, pridne kot mravlje, pogumne in nasmejane. Vendar nismo le iz mišic in kosti, zato gotovo vsaki od nas za kakšen trenutek, dva razpoloženje zaniha, vibracija se zniža. Cmok v grlu ali podivjano srce tudi fizično pospremita naše misli – čustva. Misel rodi čustvo. 

Izogibaj se stresu! Hahaha, leta 2020 misija nemogoče. Raje recimo upravljaj stres. Pred tem pa moramo na stres pogledati tudi iz pozitivne plati. Lahko ga jemljemo kot motivacijo, ko nam to uspe. Dejstvo pa je, da stres potrebujemo, vsak atom ga potrebuje, sicer bi bili kot želatina, meduza. Krajši čas trajajoč stres celo pozitivno vzdraži imunski sistem k delovanju! Umetnost pa je ravnovesje, ravnotežje, vsak dan moramo biti kot vrvohodci, premišljeno stopati po tanki liniji.

Naša telesa so prilagodljiva in vzdržljiva, ne glede kaj z njimi počnemo – kako jih (zlo)rabimo, naš notranji mehanizem – homeostaza, skrbi za ravnovesje, stalnost notranjega okolja. Vendar, če intenziven stres vztraja dovolj dolgo, oziroma ga sami ne zmoremo ukrotiti, se to lahko odrazi na telesu. Iz uma v telo torej. Fizično občutimo neugodje, ki ga nobena preiskava ne potrdi in slišimo neokusne pripombe: »vse je v glavi«. Super, ampak mene še vedno boli želodec…?! 

Psihosomatske težave nastanejo, ko nakopičena čustva zaradi nerazrešenih težav iščejo pot razbremenitve preko telesa.

Najpogostejše psihosomatske motnje žensk so: glavobol, migrena, utrujenost kljub dovolj dolgemu spancu, nervoza, želodčne težave in prebavne težave, spremembe v menstrualnem ciklu. Medtem ko se pri moških najpogosteje izrazijo: bolečina v prsnem košu, povišan krvni tlak, bolečine v križu, išias. Naštela sem najpogostejše. Psihosomatska motnja je telesna motnja, ki jo zaznate v tesni povezavi s stresnim obdobjem. Primer: vsakič, ko se prebijate skozi stresno obdobje imate srbeč ekcem.

Preden predelamo nekaj tehnik samopomoči, se mi zdi pomembno poudariti dve pasti v katere se ulovimo ženske, in bi ju bilo dobro čim prej spregledati: sebe in skrbi zase (potrebe) ne postavljamo na prvo mesto, in ne znamo reči ne… Vse to vemo, soočene smo s tem vsak dan, vendar je realnost taka, da se večina žensk s postavljanjem sebe na prvo mesto začne ukvarjati pri 60 letih. Večina se, reči ne, nikoli ne nauči. Bo tudi z nami tako?

Akcija!

1. KORAK – Ko se stres že odraža z motnjo na fizičnem telesu

Čim prej v akcijo, ki pelje do razrešitve, da težave ne postanejo kronične. Življenje naj bo brez bolečin, brez srbenja, brez pekočih občutkov, skratka sistemi morajo funkcionirati brezhibno.

Danes je težava le v tem kako v poplavi ponudbe izbrati zdravnika, terapevta, naturopata, najbolje po priporočilu, nato pa še skladno s svojim občutkom – kar je dobro za enega, ni nujno dobro za drugega.  Že po kratkem telefonskem pogovoru najbrž začutiš koliko ti nekdo »sede«, ali govorita »isti jezik« in ali se boš tej osebi lahko »predala«.

2. KORAK – Učinkovita orodja za stres management

OTRESI SE STRESA

To je najlažji in najhitrejši način s katerim iz telesa odženeš stres. Nekontrolirano premikaj zapestja, nato komolce, ramena. Gležnje, kolena in kolke. Skači, brcaj. Če ob tem izpustiš še kak zvok, izvoli, daj si duška! Smešno? Zakaj zebre nimajo čirov na želodcu? Vsakič, ko ubežijo levu se dobro otresejo in malo skačejo naokrog ter tako takoj odložijo stres, ki so ga doživele. Naslednji dan ne pomislijo kako je dan prej iz tistega grma priletel lev.

INTERNA DEBATA

Pomembno je vedeti kdaj neko stvar začeti, še bolj pomembno pa je vedeti kdaj jo zaključiti.

Viri stresa so različni in tekom življenja smo priča mnogim: odnos (partnerski, družinski, prijateljski, poslovni),čustva, navada, razvada, posel, dogodek, bolezen, finančno stanje… Taka je pač narava življenja in skozi ta tok se učimo, napredujemo. Vsak problem ima več rešitev, samo mirno in s trezno glavo se loti pogovora s seboj. Za ta posvet si rezerviraj čas, tako kot se usklajuješ za pijačo s prijateljico, trenutek mora biti pravi.

Skratka, sedi, natoči si kozarec pijače in se pogovori s seboj. Med notranjim dialogom pa pozorno opazuj kdo se oglaša: prestrašena, nesamozavestna, dvomljivka, užaljena, zavistna, kritičarka, rivalka… Med tem brainstormingom začuti tudi kako ti telo zavibrira ob možnih rešitvah. Ne hiti s potezami ampak najustreznejše rešitve še prespi. Najbolj neugodno, boleče in težko je zaključevanje, vendar je potrebno glavne vire stresa eliminirati, izločiti, prežvečiti in pokakati. Prek trnja do zvezd in razširjenih obzorij ter z novo, večjo močjo naprej v svobodo!

POGOVOR! OBJEM! Morda najpomembnejše dejanje, vendar redko na listi naj ukrepov zoper stres je pogovor. Dobri odnosi, bližina in zaupanje so temelj zdravega načina življenja. Ja! Zdravega načina življenja, saj nekaj ne more biti povsem v redu z nami, če na svetu s ca. 7 milijardami ljudmi ne premoremo prijatelja. Kadar zmoremo in imamo priložnost svoje dvome, strahove in neprijetne dogodke nekomu zaupati, le ti izgubijo vsaj pol teže. O objemih sem pa že pisala, top, top, top so.

HVALEŽNOST, ne le, da odpira srce, ima moč dvigovati našo frekvenco in v naša življenja priklicati še več lepega, čisto enostavno, s tem ko naštevamo vse za kar smo hvaležne, se zavemo koliko imamo, še več; manj materialne stvari kot naštevamo, vse bolj se nam dviga pozitivno razpoloženje, zaupanje in vera v prihodnost in v to, da je čisto v redu tako kot je.

DIHANJE, kar zdaj izvedi pet globokih vdihov v trebuh in pet globokih izdihov! Globoko dihanje te centrira, vpliva na naš največji, najdaljši, naj, naj živec, nervus vagus, ki na svoji poti od možganov do prebavil oživčuje vitalne organe. Poleg tega je ravno on zavora, ki zaustavi stresni odziv, tako popularni fight or flight. Na kratko: preko globokega dihanja vplivamo na nervus vagus, ta pa zniža stresni odziv. Če si med dihanjem predstavljate še kako vam iz stopal poganjajo korenine, boste lepo zasidrale telo in ne bo vas toliko odnašalo.

HOBIJI, šivanje, vrtnarjenje, slikanje, kakršno koli ustvarjanje, v tvojem notranjem templju sprožajo mir še posebej, če smo med tem usmerjene na sedanji trenutek in ne premlevamo svojih težav. To celemu bitju pokloni malo počitka, hkrati pa nas sami rezultati takega početja povzdignejo. Ni lepo pogledati kreacije lastnega početja?!

MEDITACIJA, DINAMIČNA MEDITACIJA, JOGA to so sicer tehnike, ki zahtevajo nekaj časa preden učinkujejo, vendar ko ta stvar zagrabi, potem tudi drži in postane tvoj način življenja. To pa je že pravi stres management! Te metode te fizično in mentalno okupirajo in kakšno spremembo sem doživela sama, ter kolikim sem bila kot inštruktorica priča…se izplača, vsak euro in vsaka ura. Kajti te svobode, ki jo s tem dosežeš, ti nihče več ne more vzeti!

Ne obupaj, če te nekaj minut po izbrani tehniki iz tebe ne bo padla skala. Vedi, da si s katerim koli načinom takrat telesu dala vsaj nekaj minut počitka, da si vsaj začela graditi temelje. Počasi in vztrajno pa boš prišla tudi do trajnejših učinkov.

Če imaš kakšno vprašanje, sem ti na razpolago.

slika sposojena z interneta:

<a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background”>Background vector created by rawpixel.com – www.freepik.com</a>

Leave a Comment